Hitta.se

Problem
I januari 2009 fick Cabomba i uppdrag att ta fram en tydligare och mer lönsam position för Hitta.se. Syftet var att hitta en differentiering och förtydligande av Hitta.se vs Eniro. Målet var att få fler användare och annonsörer. I uppdraget ingick att ta fram en varumärkes- och kommunikationsplattform som underlag för marknadsföringen.
Lösning
Processen startade med en nulägesanalys av Hitta.se, Eniro och Google. Vad de står för, hur sajterna uppfattas och hur man utnyttjar deras tjänster. Analysen var ett underlag för positioneringsarbetet. Då Hitta.se visade sig vara både mer fokuserade, enklare och snabbare byggde vi positionen på det. Då Eniro breddade sig och gick mer åt Google så fokuserade vi mer på vår kärnaffär. Den önskade marknadsposition blev: Det enklaste sättet att hitta personer, företag och platser. Det blev också en ny affärsidé, vision och kunderbjudande.
Resultat
Hitta.se går om konkurrenten Eniro.se ”När Kia-index i dag presenterades för vecka 7 kan Hitta.se fira ännu en liten seger. Hitta.se noterade 3 032 472 webbläsare, vilket är flest bland de Kia-mätta söktjänsterna i Sverige. Samma siffra för Eniro.se är 2 974 088” – Vi har en väldigt tydligt position på marknaden vilket jag tror att användarna uppskattar, säger Jan Prokopec, affärsutvecklingschef på Hitta.se.

Dagensmedia.se 24 februari 2010 Hitta.se – ett av Sveriges starkaste varumärken Hitta.se har vuxit till en av Sveriges största sajter med sammantaget runt 4 miljoner unika användare varje vecka enligt KIA-Index och är Sveriges 8:e starkaste varumärke enligt Superbrand 2010.