Cabomba Brothers

Genvägen till marknadsledarskapet.

Cabomba Brothers är Sveriges ledande strategiska varumärkesbyrå specialiserad på positionering. Vi hjälper uppdragsgivare att bli marknadsledare genom att hitta och kommunicera positioner som är lediga, logiska och lönsamma. Cabomba Brothers har för ändamålet utvecklat unika processer och har över 100 dokumenterade case där våra metoder har testats med framgång. Cabomba Brothers startade januari 2005. Kontakta oss för mer information.

innovation

Innovation

Ibland behövs nya bevis för varumärkeslöftet. Vi hjälper våra kunder att paketera om och utveckla nya tjänster och produkter. Offereras per projekt.

Kontakta Lovisa för mer information.

design

Designprogram

God design underlättar försäljning, dålig design har motsatt effekt. Vi vet hur.

Från 170 000 kr

Kontakta Martin för mer information.

kommunikation

Kommunikation

Ett löfte är ingenting värt om det inte uppmärksammas och testas i kommunikationskoncept.

Från 160 000:-

Kontakta Claes för mer information.

varumarkesstrategi

Varumärkesstrategi

Vi hjälper våra kunder hitta ledig, logisk och lönsam position på marknaden. Det är genvägen till marknadsledarskapet.

Från 230 000 kr

Kontakta Lars för mer information.

Cabombas ledstjärna™

Så här fungerar vår ledstjärna

En ledstjärna hjälper företag att göra rätt saker av rätt anledningar. En bra ledstjärna ska vara kortfattad och tydlig. Här finns inte utrymme för tolkningar och undantag. Det är ofta svårt att enas om vad ledstjärnan ska innehålla. Men alltid värt mödan när arbetet är gjort.

Ledord

Få det gjort!
Gör det enkelt!
Alltid kostnadseffektiva lösningar!

Position

Första varumärkesbyrån specialiserad på positionering.

Affärsidé

Genom varumärkespositionering, produktutveckling och differentierande kommunikation ska vi göra våra kunder till lönsamma marknadsledare.

Bevis

Våra 100 case.
Lång erfarenhet.
Enkla processer.
Vår metod.

Mission

Vi vill hjälpa företag att hitta lediga, logiska och lönsamma positioner på marknaden.

Vision

Svenskt näringsliv behöver fler marknadsledare.

Specialiserad på positionering.

Cabomba Brothers är Sveriges ledande varumärkesbyrå specialiserad på positionering. Vi har framgångsrikt hjälpt våra uppdragsgivare att förflytta och förtydliga sina positioner för att få bli mer framgångsrika.

Kontakta Lars Källgren för att inleda en dialog.

Positionering-VMstrategi

Kommunikation.

Det är först när mottagaren sett och förstått budskapet som det kan bära frukt. Utan kommunikation blir även bra strategier verkningslösa. Cabomba har därför flera drivna kreatörer som är duktiga på att skapa kommunikation som bär hela vägen fram.

Kontakta Claes Ekström för att inleda en dialog.

kommunikation

Metod.

Genom åren har vi utvecklat egna metoder för att hitta och kommunicera bra positioner. Här finns allt från metoder för att generera nya namn, till att skapa trafik på webbplatser, koncensus i ledningsgrupper och klirr i kassor.

Ledig

Kan vi hitta en position som differentierar oss på marknaden?

Se till att du är först, då blir det också lättare att behålla positionen och att fokusera.

Är det svårt att hitta en ledig position, skapa en ny kategori.

Logisk

Är positionen trovärdig?

Är det rimligt för varumärket att ta positionen?

Har den de egenskaper som krävs?

Stämmer det med marknadens förkunskaper?

Går positionen att kommunicera?

Går det att hålla liv i positionen?

Lönsam

Positionen måste vara lönsam och ha affärsmässig grund.

Är utrymmet på marknaden tillräckligt stort?

Kan vi driva positionen med långsiktig lönsamhet?

▄ ▄ ▄
▄ ▄ ▄
▄ ▄ ▄

Nyheter

VA

Ny position till Veckans Affärer

Cabomba Brothers har under vintern hjälpt det anrika varumärket Veckans Affärer med en ny varumärkesstrategi. Vi har hittat en möjlig ledig, logisk och lönsam position som hjälper dem att gå från att enbart vara ett magasin, till att bli en mötesplats för det nya näringslivet. Målet är att Veckans Affärer ska få större räckvidd och möjlighet att nå dagens läsare där de befinner sig.
Redan nu kan man se en tydlig förändring i det befintliga magasinet – som redan mottagits väl på marknaden, men den stora lanseringen kommer senare i vår.
"Det har varit oerhört spännande att få arbeta med utmaningen att ta ett traditionellt magasin och starta resan till nya plattformar där varumärket kan växa och bli lönsamt", säger Lars Källgren. "Veckans Affärer är ett starkt varumärke som vi ska vara rädda om".

March 5, 2014

claes

Claes Ekström – Ny VD på Cabomba Brothers

Cabomba Brothers nya VD är Claes Ekström, expert inom dagligvaruhandeln och ett förflutet som varumärkeschef på Cloetta. Hos Cabomba axlar han, förutom VD:skapet, en tung del av det strategiska arbetet på byrån.

January 10, 2014

Anna-Sager-Copywriter

Rekrytering av ny copywriter

Anna Sager är Cabomba Brothers nya copywriter. Hon har tidigare läst på universitetet samt reklamprogrammet på Berghs. Innan hon började hos oss på Cabomba så har Anna arbetat som copy och skribent inom reklam, pr och journalistisk.

January 10, 2014

newclients

Tillskott på kundfronten

Vi är glada och tacksamma att kunna välkomna ett flertal kunder till oss.

Först ut är anrika stilpalatset Ströms. Vi är väldigt glada över att få jobba med den anrika butiken i korsningen Sveavägen och Kungsgatan. För Ströms sköter vi all kommunikation. Nu har vi även lanserat en ny fin hemsida tillsammans.

Skandinaviens fjärde största byggbolag Veidekke står i Sverige på två ben; Veidekke Entreprenad och Veidekke Bostad. Vi är glada att kunna kalla dem båda kunder och välkomnar dem varmt in i Cabomba-familjen.

Sist men inte minst så är även SBS Discovery ett tillskott till kundlistan. SBS Discovery är paraplyet över Kanal 5, Kanal 9, Discovery, Animal Planet, TLC och TV 11. För SBS gör vi strategi och namnarbeten. Tillsammans med dem försöker vi leva efter deras devis; Det blir en bättre värld om du får dig en rejäl dos underhållning varje dag.

January 9, 2014

▄ ▄ ▄
▄ ▄ ▄
▄ ▄ ▄

100 dokumenterade case.

Tittar man på antalet lyckade uppdrag och branscher så finns det ingen varumärkestrateg som kommer i närheten av vår erfarenhet. Vi har över 100 dokumenterade case från ett tjugotal länder. Här är några av dem.
SBSDiscovery

SBS Discovery

SBS Discovery

Vårt längsta uppdrag och kanske också det mest framgångsrika. Vi började med Kanal 5 som gick från en olönsam nischkanal till en av Europas mest lönsamma.

Därefter har vi sett över Kanal 9 och Kanal 11, radiokanalerna som ständigt tagit marknadsandelar och även den övergripande nordiska strategin.

Att fokus och uthållighet verkligen fungerar vet den nya ägaren Discovery. Värdet på SBS steg från ett par miljoner till 3,4 miljarder kronor på drygt tio år.

Samhall

Samhall

Samhall

Cabomba fick i uppdrag att ta fram en tydlig och mer affärsmässig position. Då Samhall förenar kundnytta med samhällsnytta tog man marknadspositionen Sveriges viktigaste serviceleverantör.

Idag har Samhall fått upp en popularitet och efterfrågan man aldrig sett tidigare. ”Samhall har aldrig varit så eftertraktade som nu”, säger Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall.

”Det är första gången vi är tydliga i vad vi är.” Oberoende mätningar har senare bekräftat Eliassons påstående.

ADBildelar

AD Bildelar

AD Bildelar

Europas största kedja för verkstäder och tillbehör behövde en ny röst och identitet i Sverige. Vi tog fram reklamfilmer med en trygg norrlänning som säger inga problem på förspanskad serbiska.

Låter det krångligt? Inte alls. Det okända varumärket växer så det knakar och har seglat upp på topp-100-listan över Sveriges mest kända varumärken. Nemas Problemas.

Skargaarden

Skargaarden

Skaargarden

Vi har arbetat med Skargaarden sedan de startade och gjort varumärkesstrategi, grafisk identitet, hemsida och all marknadsföring inklusive PR.

Vi hjälpte dem att positionera sig som ”leisure furniture” – dvs möbler som är gjorda för lediga stunder, oavsett om det är inomhus eller utomhus.

Idag, efter fyra år, är de representerade i drygt 20 länder.

Mediekompaniet

Mediekompaniet

Mediekompaniet

Mediekompaniet är en gemensam säljorganisation för majoriteten av landets morgontidningar. Cabomba skapade under lång tid strategi och kommunikation som hjälpte dem att försvara marknadsandelarna långt bättre än andra tidningar.

På vägen fick vi uppfinna unika medielösningar och aktiviteter. Bland annat lyfte vi fram enskilda medarbetare i den största personalkampanjen som ett företag haft någonsin.

En av följderna av att vara konsekventa och tydliga blev att Mediekompaniet vann titeln årets säljorganisation.

MittMediaPrint

MittMedia Print

MittMedia Print

Vi hjälpte MittMedia Print att lansera Sveriges första anläggning för waterless printing, en teknik som spar både miljö och pengar, samtidigt som kvalitet och flexibilitet är oöverträffade (inte illa).

Vi har gjort tidningar, DR-utskick och historiens största säljbrev – allt för att hjälpa säljkåren att få till möten och affärer.

AbsolutVodka

Absolut Vodka

Absolut Vodka

Vi har arbetat med Absolut Vodka i flera projekt som har handlat om att visualisera och dramatisera strategier internt.

Vi har bland annat paketerat de internationella grafiska riktlinjerna och kommunikationsmanualen i två inbundna böcker.

Samt förvandlat oräkneliga powerpoints till engagerande, snygga och roliga presentationer för interna brand management-konferenser med utländska varumärkeschefer.

Cloetta

Cloetta

Cloetta

Detaljhandeln gillar marknadsledare. Målet med uppdraget var i första hand att stärka Cloetta och deras undervarumärken mot handeln och hitta kategoriledare.

Genom att utveckla en ny strategi för deras produktsortiment lyckades vi övertyga marknaden att Cloetta inte bara är etta med varumärket Kexchoklad utan även i andra kategorier.

Kontakt.

Cabomba Brothers

Åsögatan 119, 2:a våningen 116 24 Stockholm info@cabomba.se

Facebook Cabomba Brothers

Hitta hit

Närmaste t-bana är Medborgarplatsen. Närmaste pendel Södra Station. Taxi hittar hit alldeles själv. Åker du bil finns parkering om du ringer i förväg. Helikopterplatta hittar du i Gamla Stan (sikta på bryggan med ett stort H).

Medarbetare.

Claes
Claes Ekström
VD / Projektledare

+46 705 98 84 82
Mail

Lovisa
Lovisa Nathhorst Bratt
Varumärkesstrateg / Kundansvarig

+46 734 38 67 05
Mail

Lars
Lars Källgren
Varumärkesstrateg / Kundansvarig

+46 707 30 55 51
Mail

NoPicture
Håkan Olofsson
Varumärkesstrateg / Copywriter

+46 722 52 77 12
Mail

Pelle
Pelle Wiman
Onlinestrateg / Projektledare

+46 733 66 50 57
Mail

MartinDS
Martin dos Santos
Creative Director (föräldraledig)

+46 768 99 80 00
Mail

Ulrika
Ulrika Jakobsson
Produktionledare

+46 736 54 86 94
Mail

Maxi2
Maximiliano Kuhn
iAD / Motion Designer (föräldraledig)

+46 739 82 28 94
Mail

Bengt
Bengt Ahlström
Art director

+46 708 43 42 88
Mail

Pernilla
Pernilla Eriksson
Art director

+46 739 35 44 54
Mail

MartinW
Martin Welander
Art director

+46 736 28 80 42
Mail

NoPicture
Jan Loosme
Varumärkesstrateg

+46 723 76 08 50
Mail

HakanLoupe
Håkan Bonnevier
PR-konsult på Loupe Communication

+46 735 11 99 83
Mail

EbbaLoupe2
Ebba Lagersten
Junior Konsult på Loupe Communication

+46 708 62 19 38
Mail

MariaLoupe2
Maria Nystrand
PR-konsult på Loupe Communication

+46 708 65 01 29
Mail

JanneK2
Janne Schiratzki
Analytiker på K2 Analys

+46 733 58 33 71
Mail

Patrik
Jens Moser
Affärsutvecklare på Helpo

+46 706 20 00 00
Mail

Jens
Patrik Berglund
Affärsutvecklare på Helpo

+46 722 00 00 00
Mail